نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا، نویسنده مسئول a.kamali@alzahra.ac.ir
2 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا pakmehr_f@yahoo.com
3 دانشآموخته دکتری مسائل اجتماعی دانشگاه الزهرا ahdiehasadpour7503@gmail.com
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی درک، علل، استراتژی و پیامدهای کودکان آموزش دیده مهارتهای زندگی در مواجهه با همهگیری کووید-19 است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی است. برای فرایند تحلیل دادهها و نیز ارائه نظریهای مبتنی بر دادهها از روش نظریۀ زمینهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. روش نمونهگیری تحقیق مبتنی بر نمونهگیری نظری بوده است. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت و در مجموع با 12 کودک دارای آموزش مهارتهای زندگی مصاحبه صورت پذیرفت. مشارکتکنندگان در تحقیق، از میان دانشآموزان پسر 10 تا 12 سال مدرسه غیرانتفاعی شهر کرج، در پایههای تحصیلی دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) انتخاب شدهاند با توجه به مفاهیم و مقولههای استنباط شده از یافتههای تحقیق میتوان اظهار داشت، این کودکان در همهگیری بیماری کووید- 19 درکی واقعی و عینی از این پدیده دارند و با اتخاذ راهبردهای فعالانه، انطباقی و تناسبساز توانستهاند بخشی از موانع و مشکلات برخاسته از این ویروس را قابل تحمل سازند.
کلیدواژهها