نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا، نویسنده مسئول a.kamali@alzahra.ac.ir

2 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا pakmehr_f@yahoo.com

3 دانش‌آموخته دکتری مسائل اجتماعی دانشگاه الزهرا ahdiehasadpour7503@gmail.com

10.22083/cssca.2024.189641

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی درک، علل، استراتژی و پیامد‌های کودکان آموزش دیده مهارت‌های زندگی در مواجهه با همه‌گیری کووید-19 است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی است. برای فرایند تحلیل داده‌ها و نیز ارائه نظریه‌ای مبتنی بر داده‌ها از روش نظریۀ زمینه‌ای استفاده شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بوده است. روش نمونه‌گیری تحقیق مبتنی بر نمونه­گیری نظری بوده است. مصاحبه­ ها تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت و در مجموع با 12 کودک دارای آموزش مهارت‌های زندگی مصاحبه صورت پذیرفت. مشارکت‌کنندگان در تحقیق، از میان دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 سال مدرسه غیر‌انتفاعی شهر کرج، در پایه‌های تحصیلی دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) انتخاب شده‌اند با توجه به مفاهیم و مقوله‌های استنباط شده از یافته‌های تحقیق می‌توان اظهار داشت، این کودکان در همه‌گیری بیماری کووید- 19 درکی واقعی‌ و عینی‌ از این پدیده دارند و با اتخاذ راهبردهای فعالانه، انطباقی و تناسب‌ساز توانسته‌اند بخشی از موانع و مشکلات برخاسته از این ویروس را قابل تحمل سازند.

کلیدواژه‌ها

منابع و مأخذ
بندک، موسی، ملکی، حسن، عباس‌پور، عباس و ابراهیمی قوام، صغری (1394). تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 11(37)، 19-33.
سالک حدادی، نگار و بدری، رحیم (1392). بررسی تاثیر آموزش مهارت‌ های زندگی بر سبک‌های مقابله ای. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 6(21)، 79-94.
سلیمی، سمانه و فردین، محمد علی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 49-60. 10.30473/etl.2020.53489.3249 Doi:
شهیاد، شیما و محمدی، محمدتقی (1399). آثار روان شناختی گسترش بیماری کووید-19 بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی، 22(2)، 184-192. Doi: 10.30491/JMM.22.2.184
غفوری‌فرد، منصور (1399). رونق آموزش مجازی در ایران توان بالقوه‌ای که با ویروس کرونا شکوفاشد. مجله آموزش علوم پزشکی، 20(1)، 33- 34.
فتحی، لادن؛ محمدخانی، شهرام؛ موتابی، فرشته؛ مهرداد کاظم‌زاده (1385). راهنمای عملی برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی.
گیدنز، آنتونی‌(1398). کتاب تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
Amin, S. (2020). The psychology of coronavirus fear: Are healthcare professionals suffering from corona-phobia?. International Journal of Healthcare Management, Volume 13,Issue 3: 249-256.  Doi:10.1080/20479700.2020.1765119.
Araújo LA, Veloso CF, Souza MC, Azevedo JMC, Tarro G.(2021). The potential impact of the COVID-19 pandemic on child growth and development: a systematic review. J Pediatr (Rio J), 97(4):369-377. Doi: 10.1016/j.jped.2020.08.008
Ashikkali,L., Carroll, W. & Johnson, C.(2020).  The indirect impact of COVID-19 on child health. Paediatrics and Child Health, Volume 30, Issue 12: 430-437. Doi:10.1016/j.paed.2020.09.004
Sood, S. (2020). Psychological effects of the Coronavirus disease-2019 pandemi. RHiME,7, 23-6.
Tam,G & El.Azar.D(2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum: Global agenda.
Yeasmin, S., Banik, R., Hossain, S., Hossain, M.N., Mahumud, R., Salma, N. & Hossain M.M.(2020). Impact of COVID-19 pandemic on the mental health of children in Bangladesh: A cross-sectional study. Child Youth Serv Rev,117:105277.DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.105277