مهارت‌های زندگی در مواجهه کودکان با همه‌گیری کووید- 19

افسانه کمالی؛ فاطمه پاک مهر؛ عهدیه اسدپور

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.189641

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی درک، علل، استراتژی و پیامد‌های کودکان آموزش دیده مهارت‌های زندگی در مواجهه با همه‌گیری کووید-19 است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی است. برای فرایند تحلیل داده‌ها و نیز ارائه نظریه‌ای مبتنی بر داده‌ها از روش نظریۀ زمینه‌ای استفاده شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بوده است. روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تجربه‌زیسته کودکان مهاجر افغان از مخاطره «مطالعه‌موردی دانش‌آموزان افغان محصل در مؤسسه یاری‌گران کودکان‌کار پویا »

فاطمه رازکردانی شراهی؛ خدیجه سفیری

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 31-59

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.189640

چکیده
  مهاجرت امروزه به‌ پدیده‎ای شایع در جهان تبدیل شده است و همه کشورها به‌نوعی با این پدیده درگیر هستند. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست و سال‌هاست که پذیرای مهاجران افغان است. با توجه به این‌که چندین دهه از ورود مهاجران به کشور می‌گذرد، امروزه بحث از نسل‌های بعدی این مهاجران و مسائل و مخاطرات پیشروی آنان مطرح شده است. کودکان افغان ...  بیشتر

سنخ شناسی و آسیب شناسی عملکردی موسسات رفاهی در حوزه کودکان کار (با تاکید بر ملاحظات سیاستی)

مریم داودی؛ ستار پروین

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 59-82

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.188608

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه نهادهای و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودکان است. کودکان به عنوان مهم‌ترین رکن هر جامعه نیازمند حمایت قانونی و نهادی هستند. روش پژوهش، تحلیل محتوا می‌باشد که داده‌های پژوهش طریق مصاحبه با کارشناسان مرتبط با حوزه کار کودک موجود جمع‌آوری ‌شده است. نتایج نشان می‌دهد نهادها و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودک را می‌توان ...  بیشتر

بررسی تطبیقی زیست‌جهان کودکی در فیلم «نان و کوچه» و داستان «ببری که آمد عصرانه بخورد» از منظر بازنمایی «دیگری»

زهرا صابری تبریزی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 83-100

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.188606

چکیده
  در مقالۀ پیش‌رو، داستان «ببری که آمد عصرانه بخورد» (1968/1347 ش)، به قلم "جودیت کر" و فیلم «نان و کوچه» ساختة عباس کیارستمی (1349) از منظر مطالعات «دیگری» با هم مقایسه شده‌اند. علاوه‌بر نزدیک‌بودن زمان، مضمون هردو اثر نیز با هم شباهت دارد. این شباهت، امکان مقایسه و بررسی تطبیقی را برای محقق فراهم می‌کند. موضوع هردو اثر نحوة ...  بیشتر

شناخت شیوه‌های تعاملی کودکان 9 تا 11 ساله با گوشی هوشمند و درک آن‌ها از این تعامل

سیده زهرا اجاق؛ فرازه نورزاد

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 101-116

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.189297

چکیده
  شناخت ناکافی درباره رابطه کودکان با رسانه‌ها و فقدان راه‌حل‌های علمی برای بالا بردن توانایی کودکان در درک و شکل دادن به این رابطه ناشی از کمبود یا نبود مطالعات علمی مختص این موضوع با تمرکز بر رده‌های سنی کودکان و تأکید زیاد بر عدم مزایای رابطه رسانه ـ کودک در ادبیات پژوهشی است. به‌طور مشخص نوع ارتباط و چگونگی تعامل کودکان با رسانه‌های ...  بیشتر

زیبایی‌شناسی بومی خودتزئینی کودکان در عکس‌های دورۀ قاجار (مورد مطالعه؛ کتاب کودکی نوشته مهرداد اسکویی)

طیبه عزت اللهی نژاد

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 117-140

https://doi.org/10.22083/cssca.2024.188607

چکیده
  وقایع فرهنگی دورۀ تاریخی قاجار در ایران با هنر عکاسی درهم آمیخته است. عکس‌های برجای مانده از این دوران قاجار، روایتی از زندگی ایرانیان در آن زمان است، در این عکس‌ها بیشتر بزرگسالان به تصویر کشیده شده‌اند؛ اما گاهی تصویر کودکان به عنوان سوژه عکاسی نیز به ثبت رسیده است. پرسش اصلی در این عکس‌های برجای مانده، این است که چه مؤلفه‌هایی ...  بیشتر