افسانه کمالی؛ فاطمه پاک مهر؛ عهدیه اسدپور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی درک، علل، استراتژی و پیامدهای کودکان آموزش دیده مهارتهای زندگی در مواجهه با همهگیری کووید-19 است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی است. برای فرایند تحلیل دادهها و نیز ارائه نظریهای مبتنی بر دادهها از روش نظریۀ زمینهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی درک، علل، استراتژی و پیامدهای کودکان آموزش دیده مهارتهای زندگی در مواجهه با همهگیری کووید-19 است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی است. برای فرایند تحلیل دادهها و نیز ارائه نظریهای مبتنی بر دادهها از روش نظریۀ زمینهای استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است. روش نمونهگیری تحقیق مبتنی بر نمونهگیری نظری بوده است. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت و در مجموع با 12 کودک دارای آموزش مهارتهای زندگی مصاحبه صورت پذیرفت. مشارکتکنندگان در تحقیق، از میان دانشآموزان پسر 10 تا 12 سال مدرسه غیرانتفاعی شهر کرج، در پایههای تحصیلی دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) انتخاب شدهاند با توجه به مفاهیم و مقولههای استنباط شده از یافتههای تحقیق میتوان اظهار داشت، این کودکان در همهگیری بیماری کووید- 19 درکی واقعی و عینی از این پدیده دارند و با اتخاذ راهبردهای فعالانه، انطباقی و تناسبساز توانستهاند بخشی از موانع و مشکلات برخاسته از این ویروس را قابل تحمل سازند.
فاطمه رازکردانی شراهی؛ خدیجه سفیری
چکیده
مهاجرت امروزه به پدیدهای شایع در جهان تبدیل شده است و همه کشورها بهنوعی با این پدیده درگیر هستند. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست و سالهاست که پذیرای مهاجران افغان است. با توجه به اینکه چندین دهه از ورود مهاجران به کشور میگذرد، امروزه بحث از نسلهای بعدی این مهاجران و مسائل و مخاطرات پیشروی آنان مطرح شده است. کودکان افغان ...
بیشتر
مهاجرت امروزه به پدیدهای شایع در جهان تبدیل شده است و همه کشورها بهنوعی با این پدیده درگیر هستند. ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست و سالهاست که پذیرای مهاجران افغان است. با توجه به اینکه چندین دهه از ورود مهاجران به کشور میگذرد، امروزه بحث از نسلهای بعدی این مهاجران و مسائل و مخاطرات پیشروی آنان مطرح شده است. کودکان افغان که بهواسطۀ شرایط والدین خویش مجبور به زندگی در ایران و شهر تهران شدهاند، جامعۀآماری پژوهش حاضر هستند. با توجه بهشرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانوادهها این کودکان از شرایط ویژهای برخوردارند و با ترسها و خطرات زیادی دست بهگریباناند. این پژوهش بهروش نظریهمبنایی سیستماتیک (SY-GTM) انجام شده و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختیافته با 18 کودک 8 تا 13 ساله که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند، گردآوری شده است. یافتهها حاکی از این است که مقوله هسته در این پژوهش زیست در بستر مخاطره است که با 14 مقوله اصلی در قالب شرایطعلی (عدم وجود قوانین حمایتکننده، عدم وجود آموزش مناسب)، شرایطزمینهای (مهاجرت غیرقانونی، عدم جذب در جامعه مقصد، ویژگیهای فردی)، شرایطمداخلهگر (نابسامانی خانوادگی، نابسامانی محله، همجواریهای نامناسب)، راهبردها (ترس، استفاده از خشونت، عدم مدارا، عدم تعلقمحلهای، رویاپردازی برای مقابله با ترس) و پیامد (احساس ناامنی) مدل پارادایمی برای تحلیل آن ارایه شده است.
مریم داودی؛ ستار پروین
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه نهادهای و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودکان است. کودکان به عنوان مهمترین رکن هر جامعه نیازمند حمایت قانونی و نهادی هستند. روش پژوهش، تحلیل محتوا میباشد که دادههای پژوهش طریق مصاحبه با کارشناسان مرتبط با حوزه کار کودک موجود جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد نهادها و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودک را میتوان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه نهادهای و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودکان است. کودکان به عنوان مهمترین رکن هر جامعه نیازمند حمایت قانونی و نهادی هستند. روش پژوهش، تحلیل محتوا میباشد که دادههای پژوهش طریق مصاحبه با کارشناسان مرتبط با حوزه کار کودک موجود جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد نهادها و مؤسسات رفاهی مرتبط با کار کودک را میتوان به دولتی، عمومی، بخش سوم، بینالمللی و طبیعی تقسیمبندی کرد که با چالشهایی مانند ضعف و عدم همکاری وزارتخانهها و مؤسسات، اثرات منفی طرحهای جمعآوری، وجود طرحهای پایلوت بیفرجام، کمبود و نبود تجهیزات کافی، مواجهه با کودکان کار و خیابان به واسطه قوه قهریه، عدم احساس امنیت کودکان، نبود یک مرجع ملی و...مواجهاند.
زهرا صابری تبریزی
چکیده
در مقالۀ پیشرو، داستان «ببری که آمد عصرانه بخورد» (1968/1347 ش)، به قلم "جودیت کر" و فیلم «نان و کوچه» ساختة عباس کیارستمی (1349) از منظر مطالعات «دیگری» با هم مقایسه شدهاند. علاوهبر نزدیکبودن زمان، مضمون هردو اثر نیز با هم شباهت دارد. این شباهت، امکان مقایسه و بررسی تطبیقی را برای محقق فراهم میکند. موضوع هردو اثر نحوة ...
بیشتر
در مقالۀ پیشرو، داستان «ببری که آمد عصرانه بخورد» (1968/1347 ش)، به قلم "جودیت کر" و فیلم «نان و کوچه» ساختة عباس کیارستمی (1349) از منظر مطالعات «دیگری» با هم مقایسه شدهاند. علاوهبر نزدیکبودن زمان، مضمون هردو اثر نیز با هم شباهت دارد. این شباهت، امکان مقایسه و بررسی تطبیقی را برای محقق فراهم میکند. موضوع هردو اثر نحوة مواجهة کودک با امر غیرمنتظره است. در داستان "جودیت کر"، امر غیرمنتظره، یک ببر است که سوفی در را برایش بازمیکند. موضوع فیلم کیارستمی نیز مواجهة پسر داستان با امر غیرمنتظره است. در فیلم کوتاهِ بدون دیالوگ او، امر غیرمنتظره یک سگ است که کودک ناگهان با او رویارو میشود. موضوع مقالة حاضر بررسی چگونگی بیان پیام فیلم و داستان و نیز تصور پدیدآوران داستان و فیلم از چگونگی رویارویی با امر غیرمنتظره است. در این مقاله از منظر رابطة تقابلی ِ«خود» و «دیگری»، به امر غریبِ بازنماییشده در فیلم و داستان پرداخته شده است. نتایج نشان می دهند که موضع داستان دربرابر امر غریب؛ آرمانی، اخلاقی، همدلانه و خوشایند بوده است، اما موضع فیلم؛ تقابلی، توصیفی، تاریک و دور بوده است.
سیده زهرا اجاق؛ فرازه نورزاد
چکیده
شناخت ناکافی درباره رابطه کودکان با رسانهها و فقدان راهحلهای علمی برای بالا بردن توانایی کودکان در درک و شکل دادن به این رابطه ناشی از کمبود یا نبود مطالعات علمی مختص این موضوع با تمرکز بر ردههای سنی کودکان و تأکید زیاد بر عدم مزایای رابطه رسانه ـ کودک در ادبیات پژوهشی است. بهطور مشخص نوع ارتباط و چگونگی تعامل کودکان با رسانههای ...
بیشتر
شناخت ناکافی درباره رابطه کودکان با رسانهها و فقدان راهحلهای علمی برای بالا بردن توانایی کودکان در درک و شکل دادن به این رابطه ناشی از کمبود یا نبود مطالعات علمی مختص این موضوع با تمرکز بر ردههای سنی کودکان و تأکید زیاد بر عدم مزایای رابطه رسانه ـ کودک در ادبیات پژوهشی است. بهطور مشخص نوع ارتباط و چگونگی تعامل کودکان با رسانههای نوین روشن نیست و شناختی درباره اینکه کودک به چه دلیل و با چه اهدافی به استفاده از گوشی هوشمند روی میآورد، وجود ندارد. تجربه همهگیری کووید ـ 19 اهمیت استفاده از رسانههای نوین برای اهداف مختلف آموزشی، سرگرمی و برقراری ارتباط را برجسته ساخت. هرچند که اکنون همهگیری ویروس کرونا مدیریت شده ولی ممکن است باز شرایط مشابهی ایجاد شوند. لذا شناسایی و درک چگونگی فرآیند تعامل کودک با گوشی هوشمند واجد اهمیت و ضرورت است. هدف درک بیشتر چگونگی تجربۀ کودکان 9 تا 11 ساله از ارتباط با گوشی هوشمند است. رویکرد روششناسی به کار گرفته شده در این پژوهش بر اساس اصول تحقیقات کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته است. دادهها با رویکرد تحلیل مضمون و مبتنی بر نظریۀ استفاده و رضایتمندی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد کودکان با اهداف و انگیزههای مختلفی اقدام به تعامل گوشی هوشمند میکنند. همچنین تعامل بیشتر با گوشی هوشمند میتواند باعث افزایش مهارتهای رسانهای کودکان شود.
طیبه عزت اللهی نژاد
چکیده
وقایع فرهنگی دورۀ تاریخی قاجار در ایران با هنر عکاسی درهم آمیخته است. عکسهای برجای مانده از این دوران قاجار، روایتی از زندگی ایرانیان در آن زمان است، در این عکسها بیشتر بزرگسالان به تصویر کشیده شدهاند؛ اما گاهی تصویر کودکان به عنوان سوژه عکاسی نیز به ثبت رسیده است. پرسش اصلی در این عکسهای برجای مانده، این است که چه مؤلفههایی ...
بیشتر
وقایع فرهنگی دورۀ تاریخی قاجار در ایران با هنر عکاسی درهم آمیخته است. عکسهای برجای مانده از این دوران قاجار، روایتی از زندگی ایرانیان در آن زمان است، در این عکسها بیشتر بزرگسالان به تصویر کشیده شدهاند؛ اما گاهی تصویر کودکان به عنوان سوژه عکاسی نیز به ثبت رسیده است. پرسش اصلی در این عکسهای برجای مانده، این است که چه مؤلفههایی در زیبایی خودتزئینی کودکان در عکسهای دوران قاجار تأثیرگذار بود؟ در این مطالعه با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و با بهرهمندی از نظریههای زیباییشناسی بومی، بیش از 154 قطعه عکس از مجموعه عکسهای کتاب کودکی موردبررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که زیباییشناسی بومی خودتزئینی کودکان در عکسها تحت تأثیر تحولات ساختار جامعه ایرانی در دوران قاجار است و «فرم بدن مطلوب دوران» با دو مؤلفۀ زیبایی سنتی و مدرن در ارتباط است، کودکان بندرت در نمایش حالات واقعی خود به معنی «من آزاد» هستند. طبقۀ قدرت و ثروت در به نمایش گذاشتن تمایزات توأم با تفاخر خود نسبت به سایر جامعه تلاش میکنند و خود را با آرمانگرایی پیشرفته یعنی «دیگری غربی» تطبیق میدهند، اما نگاه و فرم بدن کودکان طبقۀ عام در مقابل دوربین به عنوان ابزار حکومتی یا بیگانه حاکی از نگران قضاوت آنان است و کودکان بهمثابه بزرگسالان کوچک از منظر خودتزئینی و شیوۀ زیست در این دوران به تصویر کشیده میشوند.