نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه ارتباطات علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی . z.ojagh@ihcs.ac.ir
2 کارشناس ارشد مدیریت رسانه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.farazeh84@gmail.com
چکیده
شناخت ناکافی درباره رابطه کودکان با رسانهها و فقدان راهحلهای علمی برای بالا بردن توانایی کودکان در درک و شکل دادن به این رابطه ناشی از کمبود یا نبود مطالعات علمی مختص این موضوع با تمرکز بر ردههای سنی کودکان و تأکید زیاد بر عدم مزایای رابطه رسانه ـ کودک در ادبیات پژوهشی است. بهطور مشخص نوع ارتباط و چگونگی تعامل کودکان با رسانههای نوین روشن نیست و شناختی درباره اینکه کودک به چه دلیل و با چه اهدافی به استفاده از گوشی هوشمند روی میآورد، وجود ندارد. تجربه همهگیری کووید ـ 19 اهمیت استفاده از رسانههای نوین برای اهداف مختلف آموزشی، سرگرمی و برقراری ارتباط را برجسته ساخت. هرچند که اکنون همهگیری ویروس کرونا مدیریت شده ولی ممکن است باز شرایط مشابهی ایجاد شوند. لذا شناسایی و درک چگونگی فرآیند تعامل کودک با گوشی هوشمند واجد اهمیت و ضرورت است. هدف درک بیشتر چگونگی تجربۀ کودکان 9 تا 11 ساله از ارتباط با گوشی هوشمند است. رویکرد روششناسی به کار گرفته شده در این پژوهش بر اساس اصول تحقیقات کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته است. دادهها با رویکرد تحلیل مضمون و مبتنی بر نظریۀ استفاده و رضایتمندی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد کودکان با اهداف و انگیزههای مختلفی اقدام به تعامل گوشی هوشمند میکنند. همچنین تعامل بیشتر با گوشی هوشمند میتواند باعث افزایش مهارتهای رسانهای کودکان شود.
کلیدواژهها